Teks: ain akib
Imej: Carian Google |
INFORMASI PENTING
Dalam pengenalan jenama diri/produk/servis, di penghujungnya wajar dibekalkan informasi untuk sasaran menghubungi kita. Sasaran ini adalah bakal
pelanggan. Bakal pelanggan pasti mahukan dan perlukan informasi dan maklumat kita untuk berurusan selanjutnya. Urusan secara online kini lebih menjadi pilihan kerana
menjimatkan masa, kos, dan tenaga.
Imej: Carian Google |
Imej: Carian Google |
Seperti yang tertera pada kad nama kita, turutan keutamaan info yang perlu
kita bekalkan kepada bakal pelanggan ialah:
- Jenama Produk/Servis
- Nombor Telefon untuk call/SMS/WhatsApp
- ID Facebook untuk Personal Message
- Emel
- Alamat Sesawang (website)
- Nombor Akaun, Nama Akaun beserta Nama Bank
Imej: Carian Google |
Imej: Carian Google |
INFORMASI PREMIS
Bagi produk/servis yang mempunyai premis, maklumat ini tidak kurang pentingnya:
- Alamat premis
- Waktu beroperasi
- Lokasi GPS
Imej: Carian Google |
Imej: Carian Google |
Kelebihan bagi perniagaan yang mempunyai premis ialah pelanggan akan lebih berasa selamat dan lebih percaya. Ini kerana orang ramai gusar akan kewujudan perniagaan yang hanya di atas angin.
INFORMASI DALAM VIDEO
Bagi memuatkan info-info ini di dalam video, ada pelbagai cara, kaedah grafik dan audio boleh diaplikasikan. Terpulang pada selera bakal pelanggan juga penyusunan cerita bagi video tersebut.
Imej: Carian Google |
Imej: Carian Google |
Imej: Carian Google |
PENGUKUHAN INFORMASI
Setelah seketika beroperasi, bukti atau testimoni dari pelanggan adalah amat membantu bagi menambah kepercayaan bakal pelanggan. Sekaligus dapat meningkatkan jualan apabila keyakinan bakal pelanggan meningkat terhadap produk/servis yang diketengahkan.
Bukti atau testimonial ini boleh ditunjukkan dalam bentuk video rakaman, secara bertulis mahupun gambar foto. Testimoni adalah dari pelanggan manakala bukti boleh juga datang dari gambar foto yang menunjukkan penjualan atau keberhasilan produk/servis.
Kualiti produk/servis dapat dinilai oleh orang ramai apabila kita kepilkan bersama testimoni ini. Kepercayaanlah yang akan menarik lebih ramai bakal pelanggan, meningkatkan jualan/servis dan pada masa yang sama menambah nilai hidup kita juga orang lain. Manfaat yang dapat dikongsi bersama, alhamdulillah, :)
Di bawah ini adalah contoh video yang saya hasilkan bagi Intensif Super Leader yang mengandungi testimonial peserta program. Di hujungnya dimasukkan alamat sesawang untuk dilayari oleh penonton.
No comments:
Post a Comment