Saturday 16 November 2013

Informasi & Testimonial


Teks: ain akib


Imej: Carian Google



INFORMASI PENTING

Dalam pengenalan jenama diri/produk/servis, di penghujungnya wajar dibekalkan informasi untuk sasaran menghubungi kita. Sasaran ini adalah bakal pelanggan. Bakal pelanggan pasti mahukan dan perlukan informasi dan maklumat kita untuk berurusan selanjutnya. Urusan secara online kini lebih menjadi pilihan kerana menjimatkan masa, kos, dan tenaga


Imej: Carian Google


Imej: Carian Google


Seperti yang tertera pada kad nama kita, turutan keutamaan info yang perlu kita bekalkan kepada bakal pelanggan ialah:
  1. Jenama Produk/Servis
  2. Nombor Telefon untuk call/SMS/WhatsApp
  3. ID Facebook untuk Personal Message
  4. Emel
  5. Alamat Sesawang (website)
  6. Nombor Akaun, Nama Akaun beserta Nama Bank


Imej: Carian Google


Imej: Carian Google



INFORMASI PREMIS

Bagi produk/servis yang mempunyai premis, maklumat ini tidak kurang pentingnya:

  1. Alamat premis
  2. Waktu beroperasi
  3. Lokasi GPS

Imej: Carian Google


Imej: Carian Google

 
Kelebihan bagi perniagaan yang mempunyai premis ialah pelanggan akan lebih berasa selamat dan lebih percaya. Ini kerana orang ramai gusar akan kewujudan perniagaan yang hanya di atas angin. 


INFORMASI DALAM VIDEO

Bagi memuatkan info-info ini di dalam video, ada pelbagai cara, kaedah grafik dan audio boleh diaplikasikan. Terpulang pada selera bakal pelanggan juga penyusunan cerita bagi video tersebut.

Imej: Carian Google



Imej: Carian Google



Imej: Carian Google



PENGUKUHAN INFORMASI

Setelah seketika beroperasi, bukti atau testimoni dari pelanggan adalah amat membantu bagi menambah kepercayaan bakal pelanggan. Sekaligus dapat meningkatkan jualan apabila keyakinan bakal pelanggan meningkat terhadap produk/servis yang diketengahkan. 

Bukti atau testimonial ini boleh ditunjukkan dalam bentuk video rakaman, secara bertulis mahupun gambar foto. Testimoni adalah dari pelanggan manakala bukti boleh juga datang dari gambar foto yang menunjukkan penjualan atau keberhasilan produk/servis.

Kualiti produk/servis dapat dinilai oleh orang ramai apabila kita kepilkan bersama testimoni ini. Kepercayaanlah yang akan menarik lebih ramai bakal pelanggan, meningkatkan jualan/servis dan pada masa yang sama menambah nilai hidup kita juga orang lain. Manfaat yang dapat dikongsi bersama, alhamdulillah, :)

Di bawah ini adalah contoh video yang saya hasilkan bagi Intensif Super Leader yang mengandungi testimonial peserta program. Di hujungnya dimasukkan alamat sesawang untuk dilayari oleh penonton.







No comments:

Post a Comment

Jaga Dia untuk Kami

Teks: ain akib INSAN YANG BERGELAR SAHABAT 2003. Hari pertama menjejakkan kaki di bumi Minden, hari pertama orientasi. ...