Monday 15 July 2013

Lihat, Dengar dan....


Teks: ain akib


Selalunya sambungan tajuk di atas ni adalah FAHAM kan? Lihat dengan mata, dengar dengan telinga dan faham dengan akal fikiran. Bagi menggerakkan ketiga-tiga ini, FOKUS amat diperlukan kerana teralih salah satu, terputuslah mesej yang hendak disampaikan atau diterima. Ibarat bercakap di telefon sambil menonton televisyen, otak pun keliru untuk hadam pendengaran rakan di talian atau kisah di televisyen. Akibatnya, komunikasi di talian menjadi tidak efisyen dan pemahaman kisah di televisyen menurun.


FOKUS.

Satu perkataan yang hebat. Bila diamalkan boleh merubah hidup. Bila difahami mampu membawa perkara yang biasa kepada yang luarbiasa. Penumpuan minda dan semua deria disatukan pada satu perkara, pada satu masa. Hasilnya pemahaman tentang mesej dan ilmu yang ingin disampaikan akan diperolehi.

Hebat bukan? :)


Imej: Carian Google


TELEFON.

Medium kita menyampaikan maklumat melalui pengaliran gelombang suara dan bunyi. Dari seorang ke seorang mahupun ke ramai orang. Meriah juga. Berdasarkan kajian, purata wanita dikatakan mempunyai kuota berkata-kata sebanyak 6,000 ke 8,000 patah perkataan sehari manakala lelaki hanya 2,000 ke 4,000 patah perkataan sehari. Tidak menghairankanlah jika wanita bercakap lebih banyak daripada lelaki kan? Hehe.


Imej: Carian Google


BUKU. ARTIKEL. MAJALAH.

Medium 2-dimensi  yang mengandungi tulisan mahupun gambar, warna dan perkataan. Menarik apabila mempunyai isi dan olahan yang baik. Menarik apabila pembaca mampu menghayati kandungannya. 

Mengandungi gambar. Menarik apabila gaya objek tersendiri dan cantik. Menarik apabila gambar itu jelas dan berwarna. 

Mengandungi perkataan. Menarik apabila disusun dengan teratur juga dengan pola ayat yang lengkap. Itulah indahnya penulisan.


Imej: Carian Google


VIDEO.  FILEM.

Medium 3-dimensi yang menggabungkan unsur bunyi, visual, pergerakan malah perkataan. 

Mengikut Prinsip Neuro-Linguistic Programming (NLP), gaya komunikasi melibatkan jenis visual (gambaran), auditori (bunyi, suara), kinestetik (pergerakan) dan auditori digital (logik). Setiap dari kita mempunyai gaya komunikasi  yang mendominasi diri dan gaya itulah yang memainkan peranan bagi komunikasi yang berkesan. 

Jika anda seorang yang dominan visual, komunikasi berbentuk gambaran, bayangan dan lukisan amat berkesan. 

Jika anda seorang yang dominan auditori, komunikasi berbentuk percakapan, bunyi, suara membantu anda untuk pantas memahami dan menyampaikan sesuatu perkara. 

Jika anda seorang yang kinestetik, komunikasi bersama anda adalah melalui pergerakan, hands-on, praktikal, dan turun padanglah yang terbaik.

Jika anda tergolong dalam gaya auditori digital, komunikasi anda perlulah logik dan anda fahami. Gaya komunikasi yang mana satukah anda?


Imej: Carian Google


Kuasa Video di mana? Pastilah pada LIHAT, DENGAR dan FAHAM.

:)


No comments:

Post a Comment

Jaga Dia untuk Kami

Teks: ain akib INSAN YANG BERGELAR SAHABAT 2003. Hari pertama menjejakkan kaki di bumi Minden, hari pertama orientasi. ...