Teks: ain akib
Selalunya sambungan tajuk di atas ni adalah FAHAM kan? Lihat dengan mata, dengar dengan telinga dan faham dengan akal fikiran. Bagi menggerakkan ketiga-tiga ini, FOKUS amat diperlukan kerana teralih salah satu, terputuslah mesej yang hendak disampaikan atau diterima. Ibarat bercakap di telefon sambil menonton televisyen, otak pun keliru untuk hadam pendengaran rakan di talian atau kisah di televisyen. Akibatnya, komunikasi di talian menjadi tidak efisyen dan pemahaman kisah di televisyen menurun.
FOKUS.
Satu perkataan yang hebat. Bila diamalkan boleh merubah
hidup. Bila difahami mampu membawa perkara yang biasa kepada yang luarbiasa.
Penumpuan minda dan semua deria disatukan pada satu perkara, pada satu masa. Hasilnya
pemahaman tentang mesej dan ilmu yang ingin disampaikan akan diperolehi.
Hebat bukan? :)
TELEFON.
Medium kita menyampaikan maklumat melalui pengaliran
gelombang suara dan bunyi. Dari seorang ke seorang mahupun ke ramai orang. Meriah
juga. Berdasarkan kajian, purata wanita dikatakan mempunyai kuota berkata-kata
sebanyak 6,000 ke 8,000 patah perkataan sehari manakala lelaki hanya 2,000 ke 4,000 patah
perkataan sehari. Tidak menghairankanlah jika wanita bercakap lebih banyak
daripada lelaki kan? Hehe.
BUKU. ARTIKEL. MAJALAH.
Medium 2-dimensi yang
mengandungi tulisan mahupun gambar, warna dan perkataan. Menarik apabila mempunyai isi dan olahan yang baik. Menarik apabila pembaca mampu menghayati kandungannya.
Mengandungi gambar. Menarik apabila gaya objek tersendiri dan cantik. Menarik apabila gambar itu jelas dan berwarna.
Mengandungi perkataan. Menarik apabila disusun dengan teratur juga dengan pola ayat yang lengkap. Itulah indahnya penulisan.
Mengandungi gambar. Menarik apabila gaya objek tersendiri dan cantik. Menarik apabila gambar itu jelas dan berwarna.
Mengandungi perkataan. Menarik apabila disusun dengan teratur juga dengan pola ayat yang lengkap. Itulah indahnya penulisan.
VIDEO. FILEM.
Medium 3-dimensi yang menggabungkan unsur bunyi, visual, pergerakan
malah perkataan.
Mengikut Prinsip Neuro-Linguistic Programming (NLP), gaya komunikasi melibatkan jenis visual (gambaran), auditori (bunyi, suara), kinestetik (pergerakan) dan auditori digital (logik). Setiap dari kita mempunyai gaya komunikasi yang mendominasi diri dan gaya itulah yang memainkan peranan bagi komunikasi yang berkesan.
Jika anda seorang yang dominan visual, komunikasi berbentuk gambaran, bayangan dan lukisan amat berkesan.
Jika anda seorang yang dominan auditori, komunikasi berbentuk percakapan, bunyi, suara membantu anda untuk pantas memahami dan menyampaikan sesuatu perkara.
Jika anda seorang yang kinestetik, komunikasi bersama anda adalah melalui pergerakan, hands-on, praktikal, dan turun padanglah yang terbaik.
Jika anda tergolong dalam gaya auditori digital, komunikasi anda perlulah logik dan anda fahami. Gaya komunikasi yang mana satukah anda?
Mengikut Prinsip Neuro-Linguistic Programming (NLP), gaya komunikasi melibatkan jenis visual (gambaran), auditori (bunyi, suara), kinestetik (pergerakan) dan auditori digital (logik). Setiap dari kita mempunyai gaya komunikasi yang mendominasi diri dan gaya itulah yang memainkan peranan bagi komunikasi yang berkesan.
Jika anda seorang yang dominan visual, komunikasi berbentuk gambaran, bayangan dan lukisan amat berkesan.
Jika anda seorang yang dominan auditori, komunikasi berbentuk percakapan, bunyi, suara membantu anda untuk pantas memahami dan menyampaikan sesuatu perkara.
Jika anda seorang yang kinestetik, komunikasi bersama anda adalah melalui pergerakan, hands-on, praktikal, dan turun padanglah yang terbaik.
Jika anda tergolong dalam gaya auditori digital, komunikasi anda perlulah logik dan anda fahami. Gaya komunikasi yang mana satukah anda?
Kuasa Video di mana? Pastilah pada LIHAT, DENGAR dan FAHAM.
:)
No comments:
Post a Comment