Wednesday 17 July 2013

Mengapa Kasar Sayang?


Teks: ain akib

 
Pernah tak kita bertemu dengan orang yang bersikap kasar?
Pernah tak kita sendiri bersikap kasar dengan orang lain?
Kasar dari sudut tutur kata, tingkah laku, dan mimik muka.

Tahukah mengapa kita selalu berkasar dengan orang ataupun bersikap serius?
Ini kerana kita rasa ragu-ragu.
Kita takut kita dipijak orang.
Kita risau pendapat orang. 

Lebih tepat lagi adalah kerana kita tidak sayangkan diri kita sendiri.
Jika kita tidak sayangkan diri kita, bagaimana hendak kita alirkan rasa sayang, gembira pada orang lain? Tak best kan?


Kita tidak mampu jadi positif selagimana unsur-unsur negatif bertapak dalam diri.

Contohnya kisah seorang ibu yang selalu marah-marah dan dengki dengan suaminya. Sedari kecil anak-anak selalu melihat ibu mereka marah-marah. Jika ibu lihat mereka bermain bersama ayah mereka, mesti si ibu akan marah. Bila ditanya si ibu, rupa-rupanya hidup si ibu dibesarkan dengan perasaan dengki dalam diri. Apabila banyak perasaan dengki dalam diri dan bukan cinta, terlihat apa yang suaminya buat semuanya salah. Semuanya negatif.

Jadi bagaimana?
Bagaimana hendak terapkan rasa sayangkan diri?

Cinta dan sayang saling beriringan.
Kita kena belajar mencintai diri sendiri barulah kita mudah untuk menerima cinta.
Kerana cinta akan melahirkan sikap yang positif dan indah. <3

Antara tips yang dikongsi oleh Prof Muhaya tentang bagaimana berhadapan dengan orang yang marah atau orang yang kita benci adalah dengan menganggap mereka itu adalah budak kecil.
Bila kita set minda kita begitu akan timbul rasa kasihan, jauh dari benci.

Kita kasihan, mungkin dia tidak faham tentang apa yang berlaku sebenarnya.
Kita kasihan, mungkin dia juga baru dimarahi tadi.
Kita kasihan dan kita rasa hendak bantu dia untuk berubah.
Kasihan adalah sifat yang mampu merendahkan hati kita dari ego yang melangit.



Imej: Carian Google


Mulakan dengan langkah pertama iaitu niat untuk berubah. Sifat cinta, kasih dan sayang ini adalah anugerah dari Allah. Bukankah pada namaNya sudah tertera sifat-sifat mahmudah ini? Ar-Rahman (Maha Pengasih) dan Ar-Rahim (Maha Penyayang). 

Terlafaz di bibir kita setiap hari, berulang-ulang kali dalam kalimah Bismillahirrahmanirrahim. Allah mencintai hamba-hambaNya yang berusaha menghampiriNya. Mesti tak mahu lagi marah-marah bukan? :)

Saya juga masih dalam fasa berubah. Di rumah, adik-adik saya beri gelaran singa pada saya. Bukan kerana rupa tau tapi kerana gaya, :p. Terima kasih ya Allah kerana masih sayang pada saya. Tandanya Allah menegur lembut saya melalui seorang sahabat saya yang berkongsi ilmu di atas ini. Allah beri sayangNya, takkan saya tidak mahu membalasnya dengan cuba untuk bersikap yang Dia suka?

Cinta dan rahmat Allah yang membuat hidup kita bahagia dan tenang..
Allahuakbar..


6 comments:

  1. Replies
    1. Doakan Allah izinkan sharing yang lebih banyak dan bermakna ya!

      Delete
  2. it's like talking to yutie again^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeliter..miss you and your chit chat, :)

      Delete
  3. Hahahah, kadang2 ada gak rasa dengki tu. Kena muhasabah diri balik ni. Astagfirullah..

    Kalau mcm rupa singa, teringat saya Azlan dan Cronicle of Narnia. Hehehhe. maaf gurau saja.

    http://mariatulqiptiyah.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..sama-sama kita baiki diri kita jom!

      Narnia ye..saya terbayang Lion King, hehe

      Saya dah link Mariatul kat blog list saya, :)

      Delete

Jaga Dia untuk Kami

Teks: ain akib INSAN YANG BERGELAR SAHABAT 2003. Hari pertama menjejakkan kaki di bumi Minden, hari pertama orientasi. ...