Friday 3 January 2014

Beza Video Rakaman dan Video yang Diedit


Teks: ain akib


VIDEO RAKAMAN

Diakui dengan hanya melalui gambar, seribu satu perkara boleh ditafsirkan. Juga menjadi memori dan kenangan bagi sesuatu momen. Apabila dibandingkan antara gambar dengan rakaman video, ternyata rakaman video memberi lebih 'rasa' kerana momen itu dirakam dalam suasana yang sebenar, ditambah dengan audio dan pergerakan daripada realiti.

Acara seperti majlis doa selamat, kenduri kesyukuran ulangtahun kelahiran mahupun perkahwinan, program keraian dan sebagainya adakalanya ingin diabadikan dalam bentuk rakaman selain gambar.

Rakaman video ini juga amat berguna bagi penceramah sama ada sebagai rakaman yang ingin didokumentasikan sebagai ceramah jualan ataupun sebagai refleksi bagi penceramah itu sendiri membuat penambahbaikan. Rakaman yang semata rakaman untuk dijadikan bahan tontonan semula akan menjaid sedikit hambar jika rakaman video itu tidak diedit.

Bagaimana membaguskan rakaman video yang ada bagi menjadi bahan tontonan yang menarik?
Berikan nafas baru yang bagaimana?


VIDEO EDIT


Imej: Carian Google


Video yang diedit mempunyai banyak spesifikasi. Terpulang kepada selera dan kehendak klien atau empunya video. Yang pasti, video yang telah mengalami proses editing ini lebih kemas, tersusun, dan menarik. Sedangkan drama dan filem turut mengalami proses yang sama, masakan video rakaman yang biasa-biasa tidak mampu digilap menjadi wow! :)

Terdapat beberapa perkara asas dalam mengedit video yang mudah:

  • Cut. Proses menapis babak yang diingini.
  • Script. Proses menambah kata-kata atau ayat yang ingin dihighlightkan sebagai caption dsb.
  • Audio. Proses menambah audio (bunyi/lagu) yang bersesuaian.
  • Effect. Proses memasukkan efek yang pelbagai seperti transisi, warna, dan pelbagai efek grafik 2D dan 3D, bergantung pada kapasiti perisian yang digunakan.

Merupakan satu kepuasan apabila dapat menghasilkan suatu video yang menepati objektif yang diingini. Daripada sesuatu yang biasa kepada sesuatu yang luar biasa!
Semuanya hanya dengan teknologi grafik!

Manfaatkan ke arah yang baik, insyaAllah berpahala dan memberi makna.

:)


No comments:

Post a Comment

Jaga Dia untuk Kami

Teks: ain akib INSAN YANG BERGELAR SAHABAT 2003. Hari pertama menjejakkan kaki di bumi Minden, hari pertama orientasi. ...