Tuesday 16 July 2013

Memberi yang Terbaik


Teks: ain akib 

 
Saya tuliskan kembali ilmu yang saya peroleh sewaktu siaran radio berkumandang. Sedikit sebanyak menyedarkan saya tentang perkara REMEH yang selalu kita anggap BIASA tetapi BESAR IMPAKNYA. Saya ingin kongsikan bersama..

Bagaimana agaknya situasi orang yang bekerja di bahagian Public Relations ini ya?
Terutamanya apabila perlu berhadapan dengan pelbagai jenis, ragam dan kerenah manusia.
Contohnya jurujual, receptionist, telecommunicator, customer service, dan yang sewaktu dengannya...

Pastinya semua ini adalah sinonim dengan perwatakan muka yang manis, senyuman, tutur kata yang sopan, sabar, tidak mudah melatah, pandai memujuk, etc...
Bukankah itu ciri-ciri yang diharapkan dari kita apabila bertemu dengan mereka?
Kita mengharapkan mereka memberikan layanan yang terbaik menurut kehendak kita, bak kata pepatah 'the customer is always right'.

Slogan itu berasal dari syarikat yang meletakkan pelanggan sebagai keutamaan mereka demi menjaga kualiti dan prestasi syarikat. Kerana tanpa kita (pengguna), siapalah mereka?

Praktis yang diamalkan di negara Taiwan (jika saya tidak silap) adalah dengan menjaga kualiti yang satu ini. Mereka akan memastikan setiap kali hendak memulakan sesi bertemu pelanggan, mereka akan bersedia menyediakan diri mereka secara rohani dan jasmani; iaitu mereka akan mengulang-ulang beberapa ayat untuk menanamkan sikap positif dan menampal senyuman di wajah mereka. 

Mereka cuba memberikan yang terbaik. Itu adalah sikap atau habit yang diterapkan pada syarikat itu dan sikap ini menyumbang pada sebahagian besar kemajuan dan prestasi syarikat. Walaupun remeh, tetapi, impaknya besar bukan? Diamalkan oleh syarikat gergasi dan internasional malah mereka percaya bahawa yang remeh itulah yang mampu menghasilkan perubahan.

Kata kuncinya di sini ialah SIKAP memberikan yang terbaik.
Sikap kita walau sekecil mana pun akan memberi kesan pada orang lain.
Percaya atau tidak?

Imej: Carian Google



 

Kita lihat pada ibu kita.
Jika kita meminta pada ibu, "Ibu, kakak nak makan telur la bu.."
Apabila ibu memenuhi hajat kita, gembira dirasakan. Puas hati ini.
Bahkan, apabila ibu bertanya kembali pada kita "Kakak nak makan telur yang bagaimana? telur dadar ke, telur rebus ke, telur mata kerbau?"
Tahukah apa yang sedang dilakukan oleh ibu kita sebenarnya?
Ibu sedang berusaha memberikan yang terbaik untuk anaknya dengan memberi pilihan kepada anaknya agar dia dapat memenuhi kehendak anaknya. Beruntung bukan?
Secara tidak sedar, didikan informal sedang diterapkan. Nilai memberikan yang terbaik dalam melaksanakan sesuatu sedang diterapkan pada kita.

Seorang adik mengetuk pintu bilik abangnya, "Abang, boleh adik masuk?"
Selepas mendapat kebenaran, adik pun masuk ke dalam bilik.
"Ha, ada apa ni?" ataupun si abang akan tidak mempedulikan adiknya itu.
Ini adalah norma bukan?
Tetapi ada juga abang yang akan berkata begini, "Adik ok? Ada masalah yang boleh abang bantu?"
Si abang sedang cuba memberikan yang terbaik kepada adiknya dengan bertanyakan soalan yang berbentuk positif sekaligus membuatkan si adik berasa selesa.
Secara tidak sedar, seperti situasi di atas, proses yang sama sedang berlaku. Penerapan nilai murni dalam memberikan yang terbaik sedang berjalan.

Orang kata, pendidikan bermula dari rumah (habit begins at home). Ada benarnya. Sifat yang tertanam dalam diri anak-anak sedikit sebanyak adalah hasil dari pengamatan si anak pada sifat ibu bapanya. Sifat ini akan dibawa dalam diri hingga dewasa dan seterusnya diperlihatkan pula kepada keluarganya. Sifat turun-temurun kata orang. Jadi, adakah ini suatu berita yang menggembirakan atau sebaliknya?

Jika sifat baik dan positif yang diperturunkan, alhamdulillah, untungnya. Besar rahmatnya. Tetapi jika sifat yang sebaliknya, alangkah ruginya.

Hidup ini adalah mengenai PILIHAN.
Semua kita mempunyai PILIHAN.
Terbentang di hadapan kita ada begitu banyak PILIHAN.
Dan acapkali kita PERLU membuat PILIHAN.
Maka, mana satu yang menjadi PILIHAN kita?
Yang menguntungkan, atau yang merugikan?


Imej: Carian Google

 

Seperti kisah ibu di atas, ibu boleh memilih untuk terus menyediakan makanan untuk anaknya. Dan ibu itu juga boleh memilih untuk bertanyakan dahulu pada anaknya tentang kegemarannya pada waktu itu, yang mana ini dapat menimbulkan keseronokan dan rasa dihargai pada si anak. Berbaloi bukan?

Si abang juga mempunyai pilihan untuk melayan adiknya sekadar lalu atau memberikan perhatian sepenuhnya pada adiknya, yang mana dalam diam, ini akan menimbulkan rasa hormat dan sayang si adik pada abangnya.

Itulah HIKMAHnya memberikan yang terbaik.
Baik, lebih baik, dan terbaik.
Good, better, best.
Didikan dan asuhan yang Maha Pencipta sediakan untuk hambanya selami.
Yang TERBAIK.
Tidak rugi memberikan yang terbaik.
InsyaAllah.

:)

2 comments:

  1. penangan dan tendangan bersimpuh di rumah Allah, ain sudah dapat menulis berlebar panjangnya. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sekadar mendapat tempias awak dan saya masih menuntut. Izinkan saya berguru lagi dengan awak ya. hehehe

      Delete

Jaga Dia untuk Kami

Teks: ain akib INSAN YANG BERGELAR SAHABAT 2003. Hari pertama menjejakkan kaki di bumi Minden, hari pertama orientasi. ...