Wednesday 14 August 2013

Raikan Hari Kemenangan


Teks: ain akib


Imej: Carian Google

 
1434 HIJRAH. 2013 MASIHI.

Ramadhan bulan yang penuh barakah telah ditempuhi dengan kesedaran bahawa Ya Latif (Maha Lembut) memberi kita ruang dan peluang memperbaiki diri. 

Melaksanakan tugas sebagai khalifah di muka bumi, sekaligus melunaskan hak kita sebagai hambaNya yang kerdil lagi hina dan senantiasa mengharapkan rahmat dan ampunanNya. 

Moga semua perilaku dan tutur kata kita bernilai ibadah dan berganjaran di sisiNya, ameen.

Walaupun meratap sedih perginya bulan mulia, masih Allah kurniakan bulan yang tidak kurang hebatnya bagi melakari ukhuwah sesama insan. Diakhiri Ramadhan dengan hadiah kegembiraan buat yang menjiwai, Kembali kepada Fitrah (aidilfitri).

Ziarah-menziarahi bertambah barakahnya apabila diselitkan bersama rasa kasih dan sayang. Rasa kasih kepada saudara semuslim mahupun rasa sayang kepada saudara berlainan agama (moga Allah Ya Hadi (Maha Pemberi Petunjuk) memberi hidayah). 

Masakan semua urusan bersama keluarga dan sanak saudara berjalan lancar tanpa ada ujian. Tapi semua itu dapat diatasi atas dasar kasih sayang yang menguasai itu, insyaAllah. 

Tradisi bermaaf-maafan diteruskan bagi meleraikan kekusutan yang terbentuk, terasa hati yang tidak sengaja dan menjernihkan kekeruhan jika ada, :).


TAKBIR

Takbir raya pada waktu malam raya bersama-sama dengan ahli keluarga adalah waktu yang seronok bagi saya. Walaupun hakikatnya perlu dihayati dan difahami maksud laungan takbir itu, namun kami peroleh sesuatu yang lain ketika bertakbir; keseronokan berkumpul dan kebersamaan dalam berjemaah.

Keseronokan apa yang cuba diceritakan ini ya?

Abah akan memulakan takbir dan diikuti oleh kami yang lain. Kami yang terdiri daripada adik-beradik perempuan semuanya (kali ini kakak sulung saya tiada bersama), akan turut bergilir melaungkan takbir, termasuklah abang ipar. 

Bahagian yang sedikit sukar adalah di bahagian bacaan sunat selepas 3 kali takbir. Gelagat sewaktu tamat sahaja setiap seorang bertakbir, yang lain-lainnya akan memberi signal thumbs up/linear/down berdasarkan prestasi laungan takbir raya, :p. 

Ada yang sedikit lancar, yang tersasul walaupun sudah bersedia dengan carian google di tangan, gementar, lupa bacaan, lagunya lari..hehe..masing-masing tersengih bila ada kesilapan yang dilakukan (inilah cara kami bergurau, tiada isu kecil hati). 

Ada juga sampai tahap ditegur oleh Tok Imam kerana tidak serius. Apabila masuk round kedua, bertambah meriah suasana dengan masing-masing memberi galakan tak kurang juga yang sengaja mengganggu, :p. 

Tapi itulah cara kami belajar bertakbir secara berjemaah. Cuma perlu diperbaiki dari sudut penghayatan, insyaAllah.


Imej: Carian Google


Alhamdulillah, pagi raya kali ini semua dapat berkumpul bersama meraikan hari kemenangan. Terima kasih ya Allah atas pinjaman nikmat ini. Walaupun Mak kurang sihat, demam, masih Allah berikan peluang untuk mengabdikan gambar kami sekeluarga, segala puji hanya padaNya.




BAGAIMANA YANG DIKATAKAN MENANG?

Moga...
Berlalunya Ramadhan dengan penuh keinsafan, bukan penyesalan.
Tamatnya Ramadhan dengan niat berterusan amalan, bukan penghentian.
Hadirnya Syawal mengeratkan silaturrahim, bukan meleraikan.
Mulanya Syawal ditekadkan hati, mengubah yang kurang baik kepada baik dan yang baik kepada yang lebih baik, insyaAllah. 
 
Moga hari kemenangan ini diukur dari kemenangan kita mentarbiyah diri dan hati, lebih dekat dan lunak kepadaNya, ameen.

Tidak dilupakan juga, sahabat-sahabat saya dari Team Madeenah, :)




No comments:

Post a Comment

Jaga Dia untuk Kami

Teks: ain akib INSAN YANG BERGELAR SAHABAT 2003. Hari pertama menjejakkan kaki di bumi Minden, hari pertama orientasi. ...