Tuesday 17 December 2013

Kem Idola Kecil


Teks: ain akib


Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.


MELENTUR BULUH KECIL

Alhamdulillah. Hujung minggu yang lalu selesai melentur buluh-buluh kecil dengan indahnya solat, :).

Kem Idola Kecil adalah anjuran Jawatankuasa Surau An-Najaa, Taman Ara Indah, Permatang Pasir, Pulau Pinang bersama Madeenah. Buluh-buluh kecil dari usia 8 - 14 tahun ini memberi peluang untuk diri mereka ditarbiyah. Pelbagai gelagat lucu daripada mereka, :). Kesabaran turut diuji apabila semangat kanak-kanak girang ini berada di tahap yang optimum, hehe.


Imej: Waktu makan


Imej: Sesi bersama fasi

Alhamdulillah, 2 hari 1 malam bersama dengan mereka memberi peluang kepada kami untuk mengulangkaji semula panduan solat yang sempurna. Tarbiyah buat kami dalam menyampaikan ilmu dalam melentur buluh-buluh kecil ini. Sesungguhnya ia merupakan hadiah yang indah apabila berkongsi buah ilmu bersama mereka, insan-insan kecil ini masih lunak menerima ilmu. Bagaikan span yang mudah menyerap ilmu dan bersungguh mencuba untuk menghafal ayat lazim di dalam solat. Melihat pada rakan-rakan yang bacaannya agak lancar membakar semangat mereka untuk turut sama menjadi lancar. :)


Imej: Peserta lelaki

Melihat telatah mereka, mengingatkan semula detik diri ini juga pernah berada di alam seperti mereka. Merangkak pada mulanya untuk menyematkan sesuatu yang berharga dalam diri. Betul, dengan aktiviti mengulang-ulang akan tertanam dalam minda dan menjadi habit, insyaAllah. Lazimkan diri agar biasa mendirikan solat, membaca dengan tertib dan betul sebutan, insyaAllah buluh-buluh kecil ini mampu menjadi imam generasi hadapan. Ameen.


KISAH ADIK REMAJA DENGAN ANAK KUCING




Pada petang itu, sebelum kami memulakan aktiviti selepas waktu asar, kelihatan seorang adik remaja lelaki di atas sebuah motosikal berada berhampiran di tapak yang ingin kami gunakan. Melihatkan kami mendekatinya, dia terus memberitahu bahawa dia sedang memberi makan kepada 3 ekor anak kucing di situ. MasyaAllah, bagusnya! Betapa mulianya hati adik itu memberi makan kepada haiwan kesayangan baginda Nabi, besar pahalanya. Moga Allah berkati kehidupan adik remaja itu, :)


HARAPAN


Imej: Kumpulan yang ceria dan aktif

Terima kasih kepada adik-adik ini yang mengizinkan kami daripada Madeenah Team bersama-sama dengan mereka. Moga mereka beroleh ilmu yang bermanfaat dan menjadi saham akhirat kami. Moga doa yang telah diaminkan beramai-ramai menjadi benih yang akan tumbuh subur dalam diri mereka, insyaAllah.

Terima kasih Ya Allah, :)

No comments:

Post a Comment

Jaga Dia untuk Kami

Teks: ain akib INSAN YANG BERGELAR SAHABAT 2003. Hari pertama menjejakkan kaki di bumi Minden, hari pertama orientasi. ...