Wednesday 29 October 2014

Tayar Kereta Bulat


Teks: ain akib


TAYAR KERETA BERBENTUK BULAT

Bulan september lepas saya belajar menukar tayar kereta.
Oh, bukan saya yang menukarnya tapi mekanik kereta, :).

Keempat-empat tayar sudah berusia tiga tahun dan terbukti penggunaannya melalui saiz longkangnya yang semakin mengecil.

Alhamdulillah ada sahabat saya sudi meluangkan masa untuk bersama ke kedai.
Banyak perkara yang saya belajar daripadanya dan saya akui, hampir kesemua perkara itu memang saya tidak ambil peduli dan tidak tahu pun sebelum ini.

Alhamdulillah, sahabat saya ini pernah bekerja di bahagian pemasangan kereta Proton selama beberapa tahun, jadi, banyaklah tips yang diberikan kepada saya.
Best!


Imej: Tayar kereta


Betul kan tayar kereta bentuknya bulat?
:p


TIPS MENUKAR TAYAR

Ini bukanlah prosedur langkah-demi langkah menukar tayar, cuma pengetahuan am sahaja ya.

Antara perkara yang saya pelajari:


Imej: 2814


1. Periksa tarikh tayar dikilangkan pada 4 digit yang tertulis. 2 digit pertama mewakili minggu pada manakala 2 digit selepasnya adalah tahun. Contoh seperti dalam gambar di atas 2814 bermakna minggu ke-28 = bulan 7 dan tahun 2014.
  
2. Lebih banyak longkang pada tayar, bermakna lebih efisyen ia membuang air ketika hujan dan garapan tayar pada jalan akan lebih kemas.

3. Balancing tayar dibuat satu-persatu sebelum dikenakan semula pada kereta. Kemudian dipandu uji. Kembali semula untuk alignment dan seterusnya dipandu uji buat kali terakhir bagi memastikan kekemasan dan keselamatan.

4. Jika tayar diisi dengan gas, lebih berat daripada diisi dengan angin. Jadi, pemanduan lebih selesa.

Alhamdulillah, perkhidmatan kedai ini amat memuaskan, siap dapat air minum sebotol seorang, :)


TIPS PENJAGAAN KERETA

Bagi saya dan semua ladies di luar sana, hehe...

i. Abah dan pakcik saya selalu pesan setiap kali sebelum memulakan perjalanan yang jauh, periksa angin tayar, air (radiator) dan minyak hitam. Sebaiknya ada coolant dalam radiator tu (ada warna merah, hijau, etc). Petrol juga semestinya, kalau tak, tak bergerak kereta tu, ;)
 
ii. Polish dengan kerap hanya akan menipiskan warna kereta. Lama-kelamaan, selepas banyak tahun warna badan kereta akan menjadi suram dan bertompok-tompok. Cukup dengan wax untuk mengilatkan kereta manakala polish adalah memadai sekali sekala.

iii. Wiper yang biasa dibuat daripada getah. Terdapat satu lagi wiper yang diperbuat daripada silikon, ia lebih tahan lama daripada yang getah, cuma apabila permukaan cermin kurang air, akan ada bunyi yang kurang menyenangkan sikit.


PERJALANAN SELAMAT

Kedai yang saya pergi ini alhamdulillah membuat kerja dengan kemas dan efisyen. Tiub lubang tayar turut diganti.

Alhamdulillah selesai satu bab perihal kereta. Lebih yakin dan selesa untuk memandu dengan tayar baru selepas ini. Semoga selamat pemanduan dan akhlak memandu juga, hehe. Ameen..

Saya amat menghargai ilmu yang saya perolehi kerana ini adalah perkara-perkara kecil yang dapat saya kutip sepanjang perjalanan hidup yang menambah nilai diri saya sebagai seorang pengguna kereta.

Terima kasih Amy, :) 



2 comments:

  1. Nak cari tayar? Cuba website http://mytayar.com
    Ada 20 kedai di kawasan Lembah Klang yang feed harga kat website. Harga yang dipaparkan dah masuk balancing dan valve. Free alignment kalau beli 4 tayar. Confirm tak kena tipu dengan kedai sebab semua terms + conditions dah dijelaskan di website.
    Anda hanya perlu masukkan spec tayar terus ke website. Website akan menunjukkan info mengenai offer dari Network Workshops kami. Anda boleh pilih apa yang penting untuk anda samada harga, lokasi, jenama atau model tayar.
    Kita akan pantau kedai supaya mereka tak menipu customer website. Anda hanya perlu bayar 5% deposit online. Lepas tu website akan hantar email info mana nak pergi. Balance 95% bayar terus kat kedai.
    Nak cari bateri dan package service kereta pun ada...
    Terima kasih tuan tanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru saya tahu, online pun ada rupanya.
      Terima kasih atas perkongsian tuan ya, :)

      Delete

Jaga Dia untuk Kami

Teks: ain akib INSAN YANG BERGELAR SAHABAT 2003. Hari pertama menjejakkan kaki di bumi Minden, hari pertama orientasi. ...